CAMPER NYHEDER SPONSORERET INDHOLD

Se de flotte billeder: Vil lave overlandere og specialbygge vans

overlander truck (4)

Christopher André Thinghoj bor på en husbåd i Sydhavnen. Han har rejst og surfet på fem ud af verdens seks beboede kontinenter. Øgruppen Hawaii har han dog bevidst fravalgt på trods af dens fremragende surferstrande. “Der er for mange turister”, siger han. Christopher går nemlig sine egne veje, og nu er den 35-årige lastvognsmekaniker klar til at bygge overlander-trucks og specialfremstillede vans og autocampere. Foto: Outdoor-Camping

Sponsoreret indhold

Covid kom i vejen for ung globetrotters rejseplaner. Nu vil han bygge overlandere og specialdesignede vans og campere, og den første overlander-truck er nu parat til at rulle ud af værkstedet.

overlander truck (9)
overlander truck (1)
overlander truck (3)
overlander truck (20)
overlander truck (22)
overlander truck (21)
overlander truck (10)
overlander truck (17)
overlander truck (18)
overlander truck (19)
overlander truck (2)
overlander truck (24)
overlander truck (12)
overlander truck (34)
overlander truck (14)
overlander truck (13)
overlander truck (15)
overlander truck (16)
overlander truck (6)
overlander truck (7)
overlander truck (8)
overlander truck (9)
overlander truck (4)
overlander truck (9)
previous arrow
next arrow

”Vi lægger vægt på samarbejde med lokale håndværkere. Det er en del af projektet. Hynderne er eksempelvis produceret lokalt. Møblerne er behandlet med en mat junker lak. Sengen er 140x 200 centimeter”, siger Christopher André Thinghoj. Foto: Christopher André Thinghoj

Christopher André Thinghoj er passioneret surfer og har rejst verden rundt i jagten efter den perfekte bølge. Nu rider han på en anden bølge: Danskernes stigende interesse for at komme ud i naturen.

Efterspørgslen efter overnatningsmuligheder i naturen er nemlig eksploderet under corona-nedlukningen. Pudsigt nok var det faktisk også corona-nedlukningen, der gav Christopher ideen til sit iværksætterprojekt: At bygge overlander-køretøjer og specialdesignede vans hos sin bekendte Kenneth, der har et autoværksted med synshal i Albertslund ved København.

”Ideen opstod som en konsekvens af corona. Lige pludselig stod alt stille. Vi kunne ikke komme nogen vejene, og så manglede jeg noget at give mig til. Så kendte jeg Kenneth tidligere fra transportbranchen, hvor han i sin tid arbejdede sammen med min far. Han havde plads herude på værkstedet, og så gik vi i gang med projektet sammen”, siger Christopher André Thinghoj.

Første bil er klar til nye eventyr

Makkerparrets første bil er nu klar til at rulle ud fra værkstedet i Albertslund. Det er en gammel borebil til at lave boreprøver med, som Christopher har indrettet med en tysk militærcontainer som bodel bagpå.

”Det går lige i sjælen på os med lastbiler og store hjul. Det må gerne være stort og voldsomt. Overlander-trucks er til et helt andet segment end vans, men vi vil gerne lave specialfremstillede vans også. Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad der kan laves”, siger Christopher André Thinghoj og fortsætter:

”Vi vil også gerne lave customized biler og interiør. Vi er ved at indrette et nyt snedkerværksted i en af hallerne, så vi kan give tilbud på specialfremstillede vans og overlandere også. Det er der ikke andre, der tilbyder, men det er en god niche, som vi gerne vil byde ind på” siger han, inden han vender sig mod makkerparrets første færdige projekt.

Bilen er stor og sort, og motoren brøler og løfter lidt af sløret for, hvad det er for et muskelbundt, der ligger under motorhjelmen. Alt i bilen er bygget fra bunden med skuffer og skabe, og det samme er sengen med siddegruppen ovenpå, som også har specialfremstillede hynder.

Den ryger ret hurtigt, fordi der ikke er ret mange til salg, Christopher André Thinghoj

”Den er til drenge. Det er noget, ingen andre har, og det er en egoistbil til to personer og lige så meget til venneparret som til kæresteparret. Den er meget mobil, så man kan køre ud i ørkenen og leve et luksuriøst liv der, hvis det er det, man vil”.

”Der er mange unge, som gerne vil ud i verden og køre et års tid eller to. Den her kan du rejse ud i verden i og være selvforsynende i med power, og så længe solen skinner, kan den køre. Det er meget upcoming med ombygning af varebiler, så vi forventer, at den ryger ret hurtigt, fordi der ikke er ret mange til salg”, siger Christopher André Thinghoj.

“Det er eventyrerne, der driver mig”

overlander truck (3)
overlander truck (3)
IMG_6365
overlander truck (21)
IMG_6380
IMG_6377
IMG_6405
IMG_6407
IMG_6382
IMG_6375
overlander truck (30)
overlander truck (31)
IMG_6391
IMG_6370
IMG_6399
overlander truck (25)
overlander truck (27)
overlander truck (28)
overlander truck (29)
IMG_6371
IMG_6401
overlander truck (18)
overlander truck (22)
IMG_6363
IMG_6364
overlander truck (26)
IMG_6366
IMG_6367
IMG_6398
IMG_6396
previous arrow
next arrow

Christopher André Thinghoj har sejlet meget og derfra kommer en stor del af inspirationen til bilen. En marine-elektriker har derfor trukket strømmen, så bilen kan opholde sig væk fra civilisationen i lang tid ad gangen. Der er ingen bad inden for, men uden for på bilen er der en bruser med koldt og varmt vand fra en 85 liters vandtank. Foto: Christopher André Thinghoj

Oprindeligt er Christopher blandt andet uddannet lastvognsmekaniker. Det er nogle af de evner, han bruger her på værkstedet hos Globex i Albertslund.

Men det utraditionelle marked, som Christopher André Thinghoj nu har kastet sig ud med specialbyggede overlader-køretøjer, autocampere og vans, udspringer i høj grad af et mindst lige så utraditionelt liv.

”Jeg kitesurfer og er meget entusiastisk med det, og så bølgesurfer jeg. Jeg har rejst i rigtig mange lande med mit surfbræt under armen; Japan, Rusland, Ukraine, Australien, flere steder i Afrika, Spanien, Frankrig, Cap Verde og Bali. Caribien var også rigtig godt, hvor jeg sejlede rund med en ven gennem længere tid på en sejlbåd”, fortæller han.

Netop det liv har givet ham et særligt syn på tilværelsen, men også den vigtige læring, at livet ikke behøver at være så statisk. Man kan sagtens bryde normen og gøre noget anderledes og få succes.

Det er eventyrerne, der driver mig, Christopher André Thinghoj

”Jeg har blandt andet bygget og solgt både og ellers levet fra hånden til munden. Det har været min livsfilosofi og så at gøre ting i stedet for bare at drømme om dem. Jeg gør så mange gakkede ting, som ingen andre gør, og det har været uforegentligt med en fast kæreste eller kone i mange år nu. Det er eventyrerne, der driver mig”, fortæller han.

”Projektet her er inspireret deraf. Det er fedt at kaste sig ud i nye projekter, og det er noget med at sige, det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg godt. Jeg har været i transportbranchen før, og jeg synes det her er sjovt og fedt at lave, og jeg går og hygger mig med det. Det handler om frihed”.

Overlandere hitter: Frihed og eventyr i naturen

Når folk i dag taler om overlanding, taler de ofte om lange rejser til fjerntliggende egne i biler eller andre køretøjer. Her er rejsen det primære mål, og selvom mindre også kan gøre det, tager de mest eventyrlystne overlandere gerne af sted i flere måneder eller år ad gangen.

”Overlanding er oppe i tiden. Overlanding er alt andet end at overnatte på campingpladser, rastepladser og parkeringspladser. Det er ude i naturen, og du er ét med naturen. Det er langt væk fra turister. Jeg kunne aldrig selv finde på at køre ind på en campingplads. Jeg vil hellere finde en sø og lave et bål et afsides sted, fortæller Christopher André Thinghoj.

“Det var en verden, der åbnede sig op for mig, da Christopher kom med sin sidste overlander-truck, Kenneth Hansen

Bilen, som Christopher her har bygget, og som står matsort i solen på Globex parkeringsplads, er netop til det formål. For Kenneth Hansen, der er direktør i Globex, er overlanding dog noget helt nyt. I stedet har han kastet sin kærlighed over en anden rejseform, fortæller han.

overlander truck (5)
overlander truck (7)
overlander truck (6)
overlander truck (1)
overlander truck (14)
overlander truck (6)
overlander truck (1)
overlander truck (2)
overlander truck (4)
overlander truck (5)
overlander truck (7)
overlander truck (8)
overlander truck (9)
overlander truck (16)
overlander truck (14)
overlander truck (11)
overlander truck (12)
overlander truck (13)
overlander truck (5)
overlander truck (7)
overlander truck (6)
overlander truck (15)
overlander truck (3)
previous arrow
next arrow

Der er mange Dometic- og Mastervolt-produkter i bilen. Køleskabet er fra Dometic med åbninger i begge sider. Derudover er der Czone. Den lille kontakt ved skærmen er til varme, mens den store er til lys og andet. Her kan man styre alt fra skærmen lige fra lys til varme, solpaneler, musik og andet forbrug. Monitoren kan også styres på smartphonen. Foto: Outdoor-Camping

”Jeg kører autocamper, så det her er nyt for mig. Det var en verden, der åbnede sig op for mig, da Christopher kom med sin sidste overlandertruck. Men jeg kan også godt lide sjove projekter, så vi begyndte at samarbejde om det her. Vores kompetencer spiller rigtig godt sammen. Jeg kan lave karosserierne og Christopher kan lide at arbejde i træ, fremstille ting og tænke ud af boksen”, siger han.

Nogle af de steder Christopher har tænkt ud af boksen på bilen er blandt andet lyset inde i bodelen.

”Vi har lavet rigtig mange forskellige test med blandt andet lyset i bilen. I bunden er der down sides lys og LED-lys i toppen med 45-graders hældning, så man undgår ubehageligt lys i ansigtet. Lyset kan dæmpes, så bilen kan mørklægges, og der er myggenet ved vinduerne. Det er nørdet, og det er sjovt, ellers ville jeg ikke gøre det”, siger han.

Vil bygge biler til det danske marked

Faktisk er bilen her ikke den første overlander-truck, Christopher har bygget. Kort inden corona-nedlukningen byggede han en anden bil til sine surferture, som han ville have været i Marokko i. Så langt kom han dog aldrig, for allerede efter et par uger fik han et tilbud af en køber, som han takkede ja til.

”Den ville jeg ellers gerne have brugt selv. Der var mange færdige moduler i, og den var meget hvid og Ikea-agtig med amerikanerkøleskab og vaskemaskine. I den her er udstyret helt i top. Det gør den også en lille smule dyrere, men så kan man også færdes på de mest ufremkommelige steder”, siger han”.

overlander truck (8)
Den næste bil, vi bygger på, er en gammel tysk brandbil fra 1973, som vi håber kan komme på hvide plader. Der bliver fire sengepladser med køjer, der kan vippes ned i den, siger Christopher André Thinghoj

Inden Christopher nåede at komme videre ud i verden med sit surfbræt, ramte corona-nedlukningen, og grænserne lukkede.

Det er konsekvensen heraf, at den nye truck nu står klar til salg her hos Globex. Den har taget ham cirka tre måneder at bygge, og når snedkerværkstedet er færdigt, har makkerparret en ambition om at bygge fem til syv biler af den slags om året.

”Vi er nye spillere på markedet inden for det her område, så vi prøver også forskellige ting af. Vi har faciliteterne og kompetencerne til at kunne lave alt fra overlandere til autocampere og vans”, siger han.

Bilen her kommer ifølge Christopher formentligt ikke til at køre mange kilometer i Danmark. Det er afgifterne for dyre til for de fleste, fortæller han.

”Det bliver formentligt enten en dansker, som vil til udlandet i en længere periode eller en tysker, der køber bilen. Men vi vil gerne bygge biler, som kan godkendes i Danmark”, siger Christopher.

Hvis ambitionen om at producere fem til syv biler om året skal holde, er Christopher og Kenneth begyndt at kigge på standartkasser til bilerne, så de fremover tager otte til ti uger om at lave. Det er to til fire uger hurtigere, end det har taget at bygge den gamle borebil om, som holder på parkeringspladsen i Albertslund.

”Campingforhandlerne ryster på hovederne ad det her og vil ikke røre ved det. Det er peberet, hvis tingene skal bygges ordentligt op, og det kræver knowhow og ressourcer det her, men man lever kun én gang, og så må vi se, om vi kan leve af det. Ellers kører jeg selv til Marokko i den”, siger Christopher André Thinghoj.

Similar Posts