Salget af vans og autocampere stormer frem, og nu er de unge også kommet med på bølgen. “Interessen spreder sig som ringe i vandet”, siger Torben Jensen, der er indehaver af Vendelbo Vans, som man kan møde til Autocamper Show fra den 12. til den 14. november, 2021. Foto: S. Hermann & F. Richter fra Pixabay / Outdoor-Camping
Campere er populære som aldrig før – så populære at salget af vans og autocampere steg med godt 50 procent fra 2019 til 2020. I år bliver et nyt rekordår, og danskere i alle aldre vil med på bølgen.
Salget af vans og autocampere er i en eksplosiv udvikling. Således steg salget af campere i hele Europa med hele 44,8 procent fra 2019 til 2020. Og det er ikke kun uden for Danmarks grænser, at camperlivet er blevet populært.
Herhjemme følger drømmen om frihed på fire hjul med resten af det rejselystne Europa. Det fortæller Torben Jensen, der er indehaver af Vendelbo Vans, som er en af Danmarks største forhandlere af både nye og brugte campere.
”Vi oplever en stigende efterspørgsel præcis som resten af Europa, og der er lige pludselig kommet rigtig stor interesse for vans og autocampere. Der er en hel generation, som ikke har været vandt til at campere med deres forældre, og de begynder at få øjnene op for de muligheder, som vans og autocampere giver dem”, siger Torben Jensen og fortsætter:
”Folk vil gerne ud i naturen, og det kan de gøre spontant med vans og autocampere med en dag eller to ude i det fri, fordi vejret er godt. Samtidig kan de også komme på impulsive ture til koncert, ind til byerne i bilerne og pleje cafélivet eller andre spontane arrangementer, mens de samtidig sparer udgifter til hotelophold”.
Unge og børnefamilier vil også være med på bølgen
Førhen var det primært det såkaldte ”grå guld” med stor friværdi, der købte campere. Men det billede er ved at vende, fortæller Torben Jensen Vendelbo Vans. Det skyldes blandet andet, at yngre danskere er blevet mere købestærke end tidligere.
I april, maj og juni 2020 fordobledes sommerhussalget eksempelvis i forhold til samme periode året før, og her stod de 30-50-årige for halvdelen af alle sommerhuskøb i landet. Det svarer til at de 30-50-årige købte 13 sommerhuse dagligt.
Disse mærker oplevede størst fremgang fra 2019 til 2020
Mærke……………………. : | VW | Laika | Pössel | Adria | Hobby
Solgte biler i 2019…. : | 2.884 | 374 .. | 6.258 . | 1.970. | 1.018
Solgte biler i 2020…. : | 6.710 | 747… | 10.421 | 3.084 | 1.536
Procentvise stigning: | +132,7 | +99,7 | +66,5 | +56,5 | +50,9
VW har vundet størst markedsandele med 2 procent
Pössel har vundet næststørst markedsandele med 1,7 procent
De store producenter sælger cirka 80 procent af alle campere på markedet.
Kilde: Caravaning Industrie Verband
Samtidig lider halvdelen af alle danskere af stress. Og her har rigtig mange ifølge Torben Jensen opdaget fordelene ved en serviceaftale på camperen, som gør, at man bare kan køre hvorhen man vil, i stedet for at skulle slå græs og passe alle de andre sure pligter i et sommerhus oveni fuldtidsarbejdet og børn.
”Vi oplever en stigende interesse fra alle aldersgrupper, og vans og autocampere er blevet ekstremt populære blandt de yngre generationer. Vi er begyndt at se rigtig mange børnefamilier nu”, siger Torben Jensen fra Vendelbo Vans og fortsætter:
”Den stigende interesse hænger selvfølgelig sammen med corona, og at folk har været tvunget til at blive hjemme i Danmark. Men derudover er der kommet nogle rigtig gode lånemuligheder i bankerne, og så breder de gode oplevelser, som folk får, sig som ringe i vandet. For det smitter selvfølgelig af, når vennerne kommer hjem efter en spontan weekendtur og fortæller om deres gode oplevelser”, siger han.
Popularitet giver ventetid på bilerne
Ifølge tallene, der stammer fra den tyske brancheforening for camper-producenter, Caravaning Industrie Verband (CIVD), bliver 2021 endnu et rekordår for salg af vans og campere.
Danskernes hunger efter spontane oplevelser og ture fortsætter altså. Men bobilernes store popularitet giver også flaskehalse, for den store efterspørgsel på vans og autocampere gør nemlig, at der kan være længere ventetider på nye biler på helt op mod halvandet år.
Mange førstegangskøbere har hidtil købt brugte biler. For selvom brugte campere holder prisen godt, er det alligevel en billigere løsning i forhold til anskaffelsespris. Men også det billede er ved at vende, fortæller Torben Jensen:
”Vi havde egentlig forventet en stor efterspørgsel på de brugte modeller, men vi har faktisk oplevet, at rigtig mange ser vans og autocampere som langsigtede løsninger og køber nye biler hos os i stedet. Derudover ser vi, at mange af dem, der køber brugt, vender tilbage for at bytte den ud med en ny, fordi de har fået smag for det”, siger Torben Jensen, der også har mærket travlheden på andre måder:
”Vi har mærket et voldsomt pres på hele systemet. Det giver nogle udfordringer, som længere ventetid på værkstedet, men det er positive udfordringer, for det er jo bare dejligt, at danskerne har fået øjnene op nogle af alle de muligheder, der er i van og autocampere”, siger han og fortsætter:
”Den her livsform giver mulighed for rigtig stor mobilitet, og for mange mennesker er det helt nyt med den frihed. Man kan lige pludselig meget, når man har en van eller en autocamper, og det giver en hel masse sidegevinster, som man ellers ikke ville kunne nyde uden”.