Ny kampagne skal skabe bedre forståelse for den andens parts synspunkt. Foto: Pixabay
Når cyklister og bilister skal dele landevejen, opstår der alt for ofte ubehagelige situationer og utryghed.
ANNONCE
Det koster penge at lave god journalistik.
Alle links til produkter i artiklen er derfor såkaldte affiliatelinks.
Det betyder, at du støtter Outdoor-Camping økonomisk, når du foretager køb via vores affiliate-links.
På den måde kan du være med til at sikre, at Outdoor-Camping også i fremtiden kan udkomme med relevante artikler som denne.
Cyklister og bilister ender nogle gange som hund og kat. Således mere end halvdelen af bilisterne inden for det seneste år oplevet, at det var svært at overhale to eller flere cyklister, fordi de kørte ved siden af hinanden på en landevej.
Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Rådet for Sikker Trafik i 2023, og det skaber irritation og konflikter. Det kan nemlig opleves utrygt eller endda være farligt, hvis man som cyklist bliver passeret af en bil, som ikke har tilpasset hastigheden eller ikke holder tilstrækkelig afstand, når den overhaler.
Faktisk har hver femte cyklist, som cykler på landeveje, oplevet, at de har været ved at miste kontrollen over cyklen indenfor det seneste år, fordi en bilist passerede dem for tæt på. Det fortæller Liv Kofoed-Jensen, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik:
”Nogle gange har vi tendens til at dømme den anden part hårdt for småfejl, mens vi lettere tilgiver os selv, når vi begår fejl. Hvis vi hver især er opmærksomme på den anden, og vi giver hinanden plads, så er meget vundet”, siger hun.
Outdoor-Camping anbefaler: Tre gode cykelhjelme:
Find flere cykelhjelme her
Ny kampagne skal mindske frustrationer
Når der opstår uenighed mellem cyklister og bilister på landevejen, skyldes det ofte misforståelser. Den samme situation kan opleves meget forskelligt, alt efter om man sidder bag rattet eller i cykelsadlen.
På cykel kan det i nogle tilfælde være svært at høre en bagfrakommende bil, og derfor kan det tage et øjeblik, før cyklisterne reagerer og trækker ind til siden. Særligt motionscyklister kan grundet hastigheden og vindstøj have svært ved at opdage en bagfrakommende bil.
Set fra bilen kan det dog virke irriterende eller endda provokerende, at cyklisterne ikke reagerer med det samme. Det kan medføre en følelse af, at cyklisterne bevidst fylder mere, end de må, når de ikke trækker ind og kører enkeltvis, som de som udgangspunkt skal.
Om undersøgelsen
Undersøgelse er foretaget af Epinion for Rådet for Sikker Trafik i 2023.
Her svarer bilister og cyklister på, hvordan de oplever situationen på landevejen.
Cyklisterne fik følgende spørgsmål:
”Har du inden for det seneste år på en landevej uden cykelsti oplevet, at en bil bagfra passerede dig så tæt på, at du var ved at miste kontrollen over cyklen?”
Ja, en eller flere gange: 23 %
Nej: 70 %
Ved ikke: 7 %
I samme undersøgelse fik bilisterne følgende spørgsmål:
”Har du som bilist indenfor det seneste år på en landevej uden cykelsti oplevet, at det var svært at overhale to eller flere cyklister, fordi de kørte ved siden af hinanden?”
Ja, en eller flere gange: 56 %
Nej: 36 %
Ved ikke: 8 %
Køb cykler her:
Citybikes er blandt de mest populære modeller af cykler til herre og dame. Hos Cykelpartner bliver cyklen gennemgået på et professionelt værksted, inden den sendes med fragtmand hjem til dig.
Se citybikes herElcykler til både dame og herre er blevet rigtig populære de senere år. Hos Cykelpartner bliver cyklen gennemgået på et professionelt værksted, inden den sendes med fragtmand hjem til dig.
Se elcykler herBørn lærer tit at cykle i en tidlig alder. Det er derfor vigtigt at give dine børn en god oplevelse allerede fra start. Hos Cykelpartner bliver cyklen gennemgået på et professionelt værksted, inden den sendes med fragtmand hjem til dig.
Se junior- og børnecykler herFind flere cykler her
Det fortæller Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet:
”Vi hører ofte om episoder, hvor cyklister og bilister er kommet op at skændes på landevejene. Mange glemmer, at de selv både er cyklist og bilist med jævne mellemrum. Det skal vi blive bedre til at huske. For hvis vi alle sammen prøver at vise ekstra hensyn og lader være med at tillægge den anden dårlige motiver, så kan vi sammen gøre landevejen tryggere”, siger hun.
I forbindelse med offentliggørelsen af undersøgelsen lancerer Rådet for Sikker Trafik kampagnen ‘Giv plads til hinanden’, der sætter fokus på, hvordan cyklister og bilister tager hensyn til hinanden på landevej.
Kampagnen ligger i forlængelse af Vejdirektoratets kampagne ‘Vi deler vejen’, som på udvalgte vejstrækninger gør cyklister og bilister opmærksomme på, hvordan de tager hensyn til hinanden.