Danskere med drømme om en autocamper eller campervan, som kører på el eller andre rene energiformer får formentligt en uventet hånd fra Tyskland. Foto: Outdoor-Camping
Den nye ”superminister” Robert Habeck flager dansk og sender tidlig julegave til Danmark. Ifølge CODK kan han nemlig redde danske camperejere for ny brandbeskatning.
To og en halv måneders tunge tyske forhandlinger er forbi og resultatet er en mindre dansk sejr. For bordenden i et helt nyt ”superministerium” sidder nu en mand med stærke danske rødder, og det kan give en tidlig julegave til alle danskere, og særligt til danske camperejere.
Manden, det hele drejer sig om, er Robert Habeck fra Flensborg, som blev udnævnt som ny tysk klima- og økonomiminister i begyndelsen af december.
Robert Habeck bor i Flensborg, han taler dansk, har boet og studeret i Danmark, han flager med Dannebrog, og hans fire børn har gået i dansk børnehave og skole, og hans to sønner studerer i Danmark og deres kærester er danske.
Kort sagt: Tysklands nye ”superministerium”, som det nye tyske klima- og økonomiministerium kaldes, får en mand med danske værdier for bordenden. Og det ville kunne mærkes, særlig efter Ruslands invasion af Ukraine, som har sendt priserne på russisk gas er på himmelflugt.
”Vi har været ivrige efter at tage den danske kultur til os, og vi har overtaget mange traditioner. Den dag i dag stiller vi Dannebrog på bordet og hænger det ud ad vinduet, når børnene har fødselsdag. Hvis jeg skal tage munden meget fuld, har RUC præget mig politisk”, har Robert Habeck tidligere fortalt i Magasinet Grænsen, og den danske forbindelse i den nye tyske regering kan vise sig at være mange penge værd for især danske camperejere.
Tidlig julegave til danske camperejere
Den afgående forbundskansler Angela Merkel havde forud for valget i september allerede annonceret, at hun ikke genopstillede. Hendes efterfølger som formand i det konservative parti CDU tabte herefter valget. Det betyder, at den nye tyske regering nu består af socialdemokraterne i SPD, de liberale FPD og miljøpartiet De Grønne, som Robert Habeck tilhører.
Ét af de mål, som den nye tyske regering har sat sig, er, at der i 2030 skal køre 15 millioner elbiler på den tyske autobahn.
De tyske bilfabrikker venter kun på, at markedet bliver så stort, at det er rentabelt at skrue op for udviklingen af elbiler, Jens Brendstrup, direktør, CODK
Ifølge Jens Brendstrup, der er direktør i brancheforeningen Camping Outdoor Danmark (CODK), kan det mål vise sig at være en tidlig julegave til danskerne og til danske camperejere i særdeleshed.
”Ja, der er ingen tvivl om, at Robert Habeck bliver en gevinst for udviklingen af holdbare grønne teknologier i tyske el- og brintbiler, og det gælder især for autocampere og campervans”, siger han og fortsætter:
”De tyske bilfabrikker venter kun på, at markedet bliver så stort, at det er rentabelt at skrue op for udviklingen af elbiler. Det gælder både for elbiler, som er stærke nok til at kunne trække campingvogne, men især for autocampere og campervans, som lige nu er mange år fra at kunne køre på el eller andre grønne energikilder”, siger han.
Voldsomme afgiftsstigninger på fossile campere
Den 9. februar i år vedtog den danske regering sammen med en række forligspartier loven om udfasning af fossile biler. Det betyder, at den grønne vægtafgift stiger med helt op til 10 procent frem til 2026, og derudover stiger udligningsafgift for dieselbiler med 20 procent frem mod 2030.
De afgiftsstigninger bliver noget af en økonomisk øretæve for danske camperejere. Outdoor-Camping har ellers været talerør for et mere rimeligt afgiftssystem undervejs i behandlingen af loven. I begyndelsen af februar sagde formanden for Danmarks Frie Autocampere (DFAC), Jørn Skou, eksempelvis således:
Det er en stor udfordring, at der ikke findes nogen alternativer til de fossile autocampere, Jørn Skou, formand, DFAC
”Vi synes selvfølgelig, det er rimeligt, at vi er med til at betale for den grønne omstilling, men der skal være rimelighed i det. Men det er en stor udfordring, at der ikke findes nogen alternativer til de fossile autocampere”.
“Autocampere kører under det halve af, hvad personbiler kører, så vi synes ikke, det er rimeligt, at vi stiger med de samme procenter, som de stiger. Skal det have mening, må det være efter forbrug og udledning”, sagde Jørn Skou.
Problemet for især camperejerne er, at der ikke findes nogen alternativer til fossile brændstoffer til camperne. Det gælder både for de store og de små campere, og som det ser ud nu, går der rigtig mange år, før teknologien er udviklet tilstrækkeligt til, at der kan produceres campere på el eller brint.
Dansk-tysk superminister kan være guld værd
Salget af autocampere og campervans eksploderer i disse år. Således steg salget med godt 50 procent fra 2019 til 2020, og i Danmark kører der ifølge Motorstyrelsen nu 14.500 indregistrerede autocampere rundt i Danmark i sommerhalvåret.
Det er med andre ord 14.500 danskere, der kan se frem til store økonomiske lussinger af loven om udfasning af fossile biler. Det altså hvis de vælger at beholde deres campere, når de ikke har noget alternativ at bytte den ud med. Sådan så det i hvert fald ud indtil i går.
For nu får de 14.500 camperejere, og alle de mange andre danskere med camperdrømme altså ifølge Jens Brendstrup fra CODK en kærkommen håndsrækning fra Tyskland.
Selvom loven om udfasning af fossile biler umiddelbart ikke gør noget godt for danske camperejeres økonomi, så kan inspirationen, som Tysklands nye superminister, Robert Habeck, får herfra, til gengæld vise sig at være guld værd.
Med Tysklands position i EU er der heller ingen tvivl om, at effektiviseringen af el- og brintbiler vil brede sig til resten af Europa, Jens Brendstrup, direktør, CODK
”Hvis Tyskland pusher udviklingen af biler med alternative energikilder, så kommer der også en større udvikling af elbiler, der kan trække campingvogne og af autocampere og campervans”, siger Jens Brendstrup fra CODK og fortsætter:
”Med Tysklands position i EU er der heller ingen tvivl om, at effektiviseringen af el- og brintbiler vil brede sig til resten af Europa. Så det vil påvirke alle europæiske producenter af biler, autocampere og campervans positivt”, siger han.
Dermed kan Robert Habecks dansk-inspirerede initiativer ifølge Jens Brendstrup fra CODK skubbe til udviklingen af nye teknologier til elbiler. Og på den måde kan den danske forbindelse altså løsne op for den udfordring, som kommende og nuværende camperejere ifølge Jørn Skou fra DFAC står med.
Dansk forbindelse med mere tysk guld til Danmark
Da den nye tyske regering blev forhandlet på plads, skete det med et opbrud af en 16 år lang konservativ økonomisk politik. Det betyder, at Robert Habecks De Grønne sammen med de to andre tyske regeringspartier nu lægger op til, at 2020’erne bliver “et årti med investeringer i fremtiden”.
Her har Robert Habeck blandt andet fået tilsagn om at øge investeringerne betydeligt i både det private og i det offentlige inden for klimabeskyttelse, digitalisering, uddannelse, forskning og infrastruktur.
Derudover bliver den lovbestemte mindsteløn hævet med 18 kroner i timen, og så skal der indføres en grundlæggende børneydelse samt en borgerydelse, som skal erstatte den berygtede lave kontanthjælp.
Vi har i år haft et historisk højt antal overnatninger på vores campingpladser, Jens Brendstrup, direktør, CODK
Endelig skal de økonomisk forhold for sygeplejersker og ansatte i ældreplejen forbedres. Samlet giver de tiltag anledning til yderligere roser fra Jens Brendstrup fra CODK.
”Det er positivt, at Robert Habeck og resten af den nye tyske regering løsner op for økonomien, for det kan sende flere tyskere til Danmark. Tyskerne ser i forvejen Norden og Danmark som de mest sikre steder i verden at rejse, og vores håndtering af corona-situationen har skubbet yderligere til tyskernes holdning til, at vi er det mest trygge land i verden at rejse til”, siger han og peger derfor på Danmark som et sted, hvor en betydelig andel af de kommende tyske investeringer vil lande.
”Vi har i år haft et historisk højt antal overnatninger på vores campingpladser, og når der kommer endnu flere tyske campister til Danmark, betyder det samtidig, at der også kommer endnu flere penge til landet. Det er godt for hele den danske økonomi og dermed alle danskere”, siger Jens Brendstrup, direktør i Camping Outdoor Danmark.